Co zrobić, gdy wykonawca nie realizuje umowy o roboty budowlane

Podpisaliście umowę z wykonawcą robót budowlanych, wykonawca zapewnił, że roboty na pewno zostaną wykonane o czasie, albo może nawet wcześniej, bo przecież pogoda jest sprzyjająca. Wy już snujecie plany dotyczące tego, jak będzie wyglądać wasza inwestycja, zaczynacie planować wystój wnętrza, czy podpisujecie już umowy przedwstępne, najmu itp. Niestety wizyta na placu budowy nie napawa Was optymizmem. Okazuje się bowiem, że wykonawca w ogóle nie rozpoczął prac, postęp tych prac daleki jest od przyjętego w umowie harmonogramu jej wykonania, albo prace wykonywane są w sposób wadliwy. Wykonawca tłumaczy, że brak jest ludzi, materiałów, pogoda nie sprzyja, za opóźnienie odpowiada podwykonawca, albo przerzuca odpowiedzialność na inwestora. Jednocześnie nadal obiecuje wykonanie umowy w terminie. Widzicie jednak, że te obietnice nie są poparte realnymi działaniami wykonawcy.

Co zrobić, gdy wykonawca nie realizuje umowy o roboty budowlane.

Jeżeli macie dobrze przygotowaną umowę, na pewno reguluje ona sposób postępowania w takiej sytuacji. Precyzuje to, jak macie się zachować, jak się kontaktować z wykonawcą, jakie macie narzędzia do zdyscyplinowania wykonawcy, czy wiążą Was jakieś terminy, czy możecie odstąpić od umowy, czy możecie naliczyć wykonawcy karę umowną.

Jeżeli jednak umowa nie zawiera takich postanowień, musicie posiłkować się przepisami regulującymi te kwestie, czyli po prostu kodeksem cywilnym.

Wezwanie wykonawcy do wywiązania się z warunków umownych.

Jeżeli wykonawca realizuje roboty w sposób wadliwy, niezgodny z umową, inwestor może wezwać go do zmiany sposobu realizacji prac. W tym celu inwestor musi też wyznaczyć wykonawcy odpowiedni termin, w którym ma nastąpić ta zmiana.

Sporządzając takie wezwanie pamiętajcie, aby precyzyjnie wskazać na czym polega nieprawidłowe wykonanie umowy przez wykonawcę oraz jakiego działania naprawczego oczekujecie i w jakim terminie ma ono zostać zrealizowane. W przypadku terminu wskażcie go tak, aby był rozumiany przez obie strony tak samo. Jeśli bowiem określicie ten termin w ten sposób, że dacie wykonawcy 7 dni od dnia otrzymania wezwania, a wyślecie wezwanie bez potwierdzenia odbioru, to udowodnienie, że wykonawca nie wywiązał się z terminu będzie znacznie utrudnione, co przysporzy Wam dodatkowych problemów.

Odstąpienie od umowy.

Gdy wykonawca nie wypełnia warunków umowy, inwestor może od niej odstąpić:

1. jeśli wystosował do wykonawcy wezwanie, o którym mowa powyżej, a wykonawca w wyznaczonym terminie nie zastosował się do niego;
  2. jeśli wykonawca na tyle opóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła, że nie jest prawdopodobne, żeby ukończył je w umówionym czasie ( w tym przypadku nie trzeba wyznaczać wykonawcy dodatkowego terminu, a odstąpić od umowy można jeszcze przed upływem terminu jej wykonania).

Ponownie, w przypadku złożenia oświadczania w przedmiocie odstąpienia od umowy, dopilnujcie, aby sformułowane ono zostało w sposób precyzyjny i konkretnie wskazywało przyczyny odstąpienia.

Powierzenie wykonania robót wykonawcy zastępczemu.

Jeżeli wykonawca w wyznaczonym terminie nie zrealizował wezwania inwestora do zmiany sposobu wykonywania robót, inwestor ma możliwość powierzenia poprawienia lub dalszego wykonania robót innemu wykonawcy. W takiej sytuacji koszt i niebezpieczeństwo wadliwego wykonania umowy przez nowego wykonawcę obciąża dotychczasowego wykonawcę.

Jak widzicie, jest kilka sposobów, aby uwolnić się od nierzetelnego wykonawcy robót budowlanych. Wszystkie opisane powyżej są rozwiązaniami przewidzianymi w kodeksie cywilnym.  Decyzja, z którego sposobu skorzystacie musi być poprzedzona nie tylko analizą prawną, rodzajem naruszeń jakich dopuszcza się wykonawca, stanem wykonania robót, brzmieniem umowy, która pewne kwestie może regulować, ale również, a może przede wszystkim, oceną ryzyka biznesowego. Ocena ta uwzględniać musi między innymi Wasze cele, strategię, fakt związania gospodarczego z innymi podmiotami oraz przewidywane koszty.

Masz problem z nierzetelnym wykonawcą, skontaktuj się z nami: https://iblkancelaria.pl/kontakt/