Prowadzisz firmę? Wykonujesz swoje zlecenia rzetelnie i w terminie? Współpraca z kontrahentem układa Ci się wzorowo? Aż… przychodzi czas, gdy powinieneś otrzymać pierwsze pieniądze. Wtedy telefon milknie lub otrzymujesz zdawkowe informacje: Za tydzień. Mamy Twoją płatność jako pierwszą w kolejce. Czekamy na przelew od głównego inwestora. Scenariuszy może być wiele, ale to ciągle jeden i ten sam problem – nierzetelny kontrahent. Jak możesz rozwiązać ten problem? Jak możesz odzyskać pieniądze?

 

Co zrobić, by kontrahent zapłacił Ci za wykonaną pracę?

 

Przygotowałam dla Ciebie plan działania – od czego zacząć i co dokładnie zrobić.

Nie jest ważne, czy jesteś architektem, projektantem wnętrz, inżynierem budownictwa, fotografem, producentem sprzętu, deweloperem, stolarzem, pisarzem…  Zasada jest jedna – za wykonaną pracę należy Ci się zapłata. Jeśli Twój kontrahent zwleka z płatnością, musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań i wybrać ścieżkę działania dopasowaną do Twojej sytuacji.

 

Po pierwsze umowa

 

Musi być naprawdę dobrze skonstruowana. Powinna jasno precyzować, co masz wykonać Ty i druga strona, ile kontrahent ma Ci zapłacić, jakie warunki musisz spełnić, aby otrzymać pieniądze, kiedy ma nastąpić zapłata,
na jaki rachunek, na jakiej podstawie, czy płatność ma być ratalna itp. Pamiętaj też, że umowa musi wskazywać konkretne i pełne dane Twoje i Twojego klienta, takie które umożliwią odnalezienie go w konkretnym rejestrze, czy nawiązanie z nim kontaktu podczas realizacji umowy.

Jeżeli umowa  będzie zawierała wszystkie te elementy, w sytuacji braku zapłaty szybko ustalisz, czy spełniłeś warunki uruchomienia Twojej płatności. Nie będziesz musiał zastanawiać się, w jaki sposób szukać kontaktu z  kontrahentem, bo wszystko będziesz miał zapisane. Będziesz miał dane swojego kontrahenta i będziesz potrafił go zlokalizować.

 

Dokumentuj wszystko

 

Od początku trwania umowy kompletuj wszystkie dokumenty związane z jej realizacją.

Jeżeli umówiłeś się z klientem na zmianę sposobu wykonania zamówienia lub dostawę dodatkowych materiałów, napisz do klienta maila z potwierdzeniem wprowadzonych zmian i zachowaj tę wiadomość.

Jeżeli ustaliłeś z klientem zmiany przez telefon, spisz sobie notatkę z tej rozmowy, będziesz wtedy pamiętał, kiedy i jakich ustaleń dokonaliście.

Jeżeli rozmawiałeś z pracownikiem kontrahenta, zapisz sobie jego nazwisko.

Jeżeli będziesz miał problem z płatnością, a przedstawisz klientowi \ konkretne dokumenty, dane i informacje, będzie on bardziej skłonny do tego aby zapłacić należne Ci pieniądze. A jeżeli i to nie pomoże, będziesz miał gotowy materiał dowodowy do sprawy sądowej.

 

Oblicz kwotę

 

Kolejnym Twoim krokiem powinno być dokładne ustalenie kwoty, jaką zalega Ci druga strona. Sprawdź kwotę
z umowy i wykonany zakres prac. Jeśli wykonałeś wszystkie prace z umowy, należy Ci się pełne wynagrodzenie.

Jeśli w umowie wskazaliście, że za opóźnienie mogą przysługiwać Ci odsetki, oblicz ich wysokość. Możesz skorzystać z wielu darmowych kalkulatorów odsetkowych odstępnych w sieci. Jeśli korzystasz z usług biura księgowego, księgowa może wyliczyć odsetki za Ciebie.

Wiesz już, ile pieniędzy chcesz odzyskać. Znasz wysokość odsetek. Możesz zacząć sporządzać wezwanie
do zapłaty (więcej o wezwaniu do zapłaty przeczytasz tu). Zanim to zrobisz zastanów się jednak, jak cenna jest dla Ciebie współpraca z kontrahentem.

 

Rozmowy z dłużnikiem

 

Pamiętaj, że przymusowe egzekwowanie pieniędzy najprawdopodobniej zakończy Waszą współpracę. Jeśli
na stałe współpracujesz z kimś i wiesz, że jego problemy finansowe są przejściowe, może warto zaproponować mu ugodowe zakończenie sporu np.  rozłożenie zaległości na raty. Odpowiedz sobie na pytanie, czy lepsze dla Ciebie w tej sytuacji jest otrzymanie części należności czy czekanie na całość do czasu zakończenia sprawy
w sądzie?

Możesz także zaproponować przedłużenie terminu płatności z jednoczesnym podpisaniem oświadczenia
o uznaniu długu. To oświadczenie podpisuje dłużnik, który potwierdza, że zalega Ci z płatnością. Więcej informacji o uznaniu długu znajdziesz tu.

Jeśli wykonane zlecenie było pierwszą usługą dla nowego klienta i nie widzisz potrzeby utrzymywania tej relacji, lub wiesz, że ważniejsze dla Ciebie jest odzyskanie pieniędzy, działaj.

 

Wezwij dłużnika do zapłaty

 

Wyślij do dłużnika pisemne wezwanie do zapłaty. Wezwanie to musi konkretnie stwierdzać, kto ma komu zapłacić, jaką kwotę, w jakim terminie, na jaki rachunek i co się stanie, jeśli tej płatności nie dokona. Nie ma znaczenia, że wszystko to wynika z umowy – niech dłużnik widzi czarno na białym, jakie zobowiązanie na nim ciąży i co mu grozi. Dla Ciebie natomiast to kolejny dowód, który będzie miał znaczenie w toku ewentualnego sporu sądowego.

Nie dawaj dłużnikowi zbyt dużo czasu na zapłatę, a jeżeli dłużnik poprosi o jego wydłużenie, bez jednoczesnego oświadczenia o uznaniu długu, powinien to być dla Ciebie sygnał, że dłużnik jedynie zwleka z zapłatą i możesz jej nie otrzymać.

 

Kiedy pozew?

 

Jeżeli dłużnik nie wywiąże się z terminu zapłaty, zastanów  się, czy nie powinieneś wystąpić na drogę postępowania sądowego. Im szybciej podejmiesz konkretne kroki, tym większą masz szansę na odzyskanie pieniędzy. Dłużnik, który nie płaci Tobie, ma pewnie też i inne zadłużenia, których wartość w czasie tylko rośnie.

Nie musisz od razu występować z pozwem. Jeżeli wydaje Ci się, że dłużnik będzie skłonny zawrzeć ugodę przed sądem, możesz złożyć wniosek o zawezwanie do próby ugodowej. Taka sprawa zazwyczaj odbywa się szybciej, a ugoda zawarta przed sądem ma moc wyroku.

Jeżeli jednak wiesz, że dłużnik nie będzie wyrażał jakiejkolwiek woli zawarcia ugody, to musisz złożyć pozew.

Jeżeli nie wiesz, na co się zdecydować, możesz skontaktować się ze mną, pomogę Ci dobrać ścieżkę postępowania właściwą dla Twojej sprawy.

 

Postępowanie gospodarcze

 

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i Twój dłużnik też nim jest, pamiętaj, że sprawa będzie się toczyć w postępowaniu gospodarczym. Tryb ten z jednej strony ma zmierzać do przyspieszenia postępowań, z drugiej jednak obwarowany jest licznymi obostrzeniami, o których musisz pamiętać już w chwili składania pozwu. Od razu musisz powołać się na kwestie istotne dla sprawy i przedstawić wszystkie dowody, jakie udało Ci się skompletować. Później mogą one nie zostać już uwzględnione przez sąd i mogą Cię narazić na przegranie sprawy.

Zastanawiasz się, czy w tym momencie nie skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika?

Możesz się ze mną skontaktować, udzielę informacji, które pomogą Ci podjąć decyzję.

 

Co dalej?

 

Proces sądowy może się potoczyć w różny sposób. Jeżeli sąd wyda nakaz zapłaty, a druga strona go nie zaskarży, otrzymasz zabezpieczenie swojej należności. Jeżeli jednak strona zaskarży nakaz lub sąd go w ogóle nie wyda, sprawa będzie się toczyła dalej. Jak długo będzie trwała, zależy przede wszystkim od materiału dowodowego. Składają się na niego dokumenty, zeznania świadków, opinia biegłego, oględziny… To wszystko wpływa na czas postępowania, ale dobrze przygotowany materiał zwiększa Twoje szanse na wygraną.

 

Podsumowanie

 

Pamiętaj, że każda sprawa jest inna. Dla oceny sytuacji ma znaczenie:

  • kto jest dłużnikiem
  • z czego wynika zadłużenie
  • czy dłużnik nie znajduje się w upadłości
  • czy wiąże Cię z dłużnikiem stała współpraca
  • i wiele innych okoliczności specyficznych dla Twojej sprawy

Wszystko to wymaga dokładnej analizy i to nie tylko od strony prawnej, ale też ekonomicznej i gospodarczej.

Jeżeli chcesz mieć pewność, że podejmiesz właściwe działania dla odzyskania należnych pieniędzy, napisz do mnie. Wspólnie ułożymy plan działania odpowiedni dla Ciebie, z uwzględnieniem charakteru Twojej działalności.